11/19/2011


Je zit daar maar, tussen de rotsen
jouw oranje hemdje contrasterend tussen het grijs
je bent anders, confronterend, irriterend, weerspiegelend en mooi
met snelle knippen knip je stukken van je haar af
de blonde lokken verzamelen zich om je heen
ik doe mijn jas uit en sla hem om je heen
‘je gaat echt niet stoppen tot alles eraf is, hè?’
je schudt je hoofd
je bent vaker boos op me geweest, hebt veel stomme dingen gedaan om mij te irriteren
maar deze keer was het anders
je was boos op jezelf, voor de eerste keer
ik kom naast je zitten
‘ik denk dat het je wel leuk zal staan, dat kale.’
je kijkt me boos aan, maar ik weet dat je begrijpt dat ik zeg; ‘ik ben er voor je’
‘zal ik proberen je over te halen naar binnen te komen met warme chocolade?’
je doet geen poging om antwoord te geven
iedere keer dat ik je zo zie, doet het pijn
maar ik weet ook dat dit is wie je bent,
je gaat steeds dood en wordt dan weer opnieuw geboren
als al je blonde haren zich tussen de rotsen hebben neergelegd,
kijk je uit over het water
daar zitten we dan samen op de rotsen, kijkend naar de blauwe golven
‘je wilt toch niet gaan zwemmen’ zeg ik, voor de grap
je kijkt me aan met ondeugende pretoogjes
ik zucht, dit is de zoveelste keer dat ik je onbedoeld op een slecht idee help
‘toe nou, pappa’
en de zoveelste keer dat ik je niet kan weigeren
als we onze kleren op een grote boxershort van mij en een grote boxershort van haar na, op de kant hebben gelegd, rennen we het ijskoude water in
lachend en proestend beweeg je je tussen de golven
ja, dit is wie jij bent
gewoon.. anders

(achtergrondmuziek: Conrner of your heart, Ingrid Michealson)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten